OCHRANA SPOTREBITEĽA PRI ZMLUVÁCH NA DIAĽKU

Diskusia o všetkom.
Bado
Príspevky: 12
Dátum registrácie: 13. Nov 2013 8:09

OCHRANA SPOTREBITEĽA PRI ZMLUVÁCH NA DIAĽKU

Príspevok od používateľa Bado »

Ahojte.
Riešili ste už niekto túto "novelu"?

Ak áno, ako ste to zapracovali? Dík za rady. Asi to bude potrebné pre všetkých...

Niekdajší zákon č. 108/2000 Z.z. o ochrane spotrebiteľov pri podomovom a zásielkovom predaji od 13. 06. 2014 zmenil nielen svoj názov no priniesol spotrebiteľom nové práva a ako to už býva aj predávajúcim nové povinnosti. V článku sa zamerám nato čo zákon č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho s účinnosťou od 13.6.2014 prináša.

Viete, aké povinnosti vám z neho plynú?

Zákon upravuje práva spotrebiteľov a povinnosti majiteľov www stránok, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú služby, na základe tzv. zmluvy uzavretej na diaľku, eventuálne zmluvy uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov.

Zmluvou na diaľku sa pritom rozumie zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom, ktorá je dohodnutá a uzavretá prostredníctvom jedného alebo viacerých diaľkovej komunikácie (e-shop, telefón, fax, e-mail, …) bez fyzickej prítomnosti oboch strán.

Zmluva uzavretá mimo prevádzkových priestorov je akákoľvek zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom uzavretá za fyzickej prítomnosti oboch zmluvných strán – napr. na predajnej akcii.

Predajná akcia je organizovaná napr. pozvánky, pre presne stanovený počet spotrebiteľov, jej cieľom je prezentovať, ponúkať alebo predávať tovar alebo službu a do 15 dní dosiahnuť uzavretie zmluvy so spotrebiteľom.

Aké povinnosti vyplývajú zo zákona 102/2014 pre majiteľov e-shopov?
1. Predávajúci je povinný oznámiť spotrebiteľovi pred samotným uzatvorením zmluvy (pred odoslaním objednávky):

hlavné vlastnosti tovaru alebo charakter služby
obchodné meno, sídlo a kontaktné údaje (adresu, telefónne číslo, e-mail)
celkovú cenu tovaru, služby vrátane DPH, príp. iných daní
platobné a dodacie podmienky, taktiež aj dodaciu lehotu
informácie o práve odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní (doteraz bolo do 7 pracovných dní)
informácie o možnosti odstúpenia od zmluvy a o nákladoch, ktoré v tomto prípade bude spotrebiteľ znášať v súvislosti s vrátením tovaru, rovnako aj informácie o nemožnosti odstúpenia od zmluvy v konkrétnych prípadoch
informácie o prípadnej povinnosti spotrebiteľa uhradiť predávajúcemu cenu za skutočné plnenie služby
poučenie o zodpovednosti predávajúceho za poškodenie tovaru alebo služby
informácie o záruke poskytovanej výrobcom alebo predávajúcim
informácie o kódexoch správania
informácie o dĺžke trvania zmluvy (v prípade zmluvy určitej či neurčitej, alebo click here v prípade zmluvy, pri ktorej sa automaticky predlžuje jej platnosť) …
príp. informácie o minimálnej dĺžke trvania záväzku vyplývajúceho zo zmluvy
informácie o funkčnosti, rovnako aj technických opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu
informácie o kompatibilite elektronického obsahu
informácie o možnosti a podmienkach vyriešenia sporu alternatívnym spôsobom (mimosúdnou cestou)
2. Pri odstúpení od zmluvy je predávajúci povinný:

najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby (rovnakým spôsobom, ako použil spotrebiteľ pri svojej platbe, event. podľa dohody)
v prípade, že si spotrebiteľ zvolil iný spôsob dopravy ako najlacnejší, nie je predávajúci povinný dodatočné náklady uhradiť
pripraviť formulár pre odstúpenie od zmluvy (vzor nájdete v samotnom zákone v prílohe č.3)
3. Pokiaľ predávajúci doteraz potrebné informácie nezakomponoval do obchodných podmienok, bude ich musieť rozšíriť, taktiež musí poskytnúť možnosť uložiť si potvrdenie objednávky ako PDF či v e-mailovej podobe.

4. V prípade, že bola zmluva dohodnutá telefonicky, je nutné ju schváliť podpisom spotrebiteľa v písomnej podobe (nahrávka telefonického rozhovoru nie je považovaná za dôkaz). Predávajúci teda musí spotrebiteľovi zaslať zmluvu napr. e-mailom alebo poštou.

5. Pri posielaní predfaktúry a faktúry vo formáte PDF, je predajca povinný odoslať ako prílohu reklamačné a dodacie podmienky vrátane formulára na odstúpenie od zmluvy.



Čo zákon 102/2014 prináša spotrebiteľom?
Definuje presné podmienky:

1. odstúpenia od zmluvy, uplatnenia práva na odstúpenie od zmluvy. Pokiaľ vás predávajúci dostatočne neinformuje o vašich právach, od zmluvy môžete odstúpiť až do 12 mesiacov. Od zmluvy je možné do 14 dní odstúpiť bez udania dôvodu, a to i v prípade, že ste si zakúpili elektronický obsah – mp3 či predplatné časopisu. Od zmluvy môžete taktiež odstúpiť aj v prípade, že si predávajúci nesplnil svoje povinnosti, ešte pred dodaním tovaru.

2. Vrátenia tovaru – najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy.

3. V prípade, že ste odsúhlasili zmluvu na diaľku, resp. zmluvu mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, máte právo na potvrdenie o uzavretí zmluvy na trvanlivom nosiči – CD, USB, pamäťová karta.

Tu je inak vzor zmluvy: http://www.nakupujbezpecne.sk/docs/form ... zmluvy.pdf
Napísať odpoveď